woensdag 20 januari 2010

De politie


Een voorspelbare volgorde van gebeurtenissen dit weekend. RTL: hoofdcommissarissen declaren naast hun vaste vergoeding. Telegraaf: woedend. Tweede Kamer: geschokt (dat zijn de Kamerleden gemiddeld een keer of twee per week).

In de kantlijn: een slimme vrouwelijke hoofdcommissaris die zich via haar eigen BV als interim-manager verhuurt. Uit de stukken blijkt dat Welten, baas van het Amsterdamse korps, ongeveer 130.000 Euro per jaar verdient, wat nogmaals onderstreept dat het gat met het bedrijfsleven onverminderd groot blijft.

Ik probeer me voor de geest te halen wanneer ik voor de laatste keer een goed inhoudelijk stuk heb gelezen over de politie. Ik herinner me een stuk in het NRC over de vergelijkingen tussen de poitie in Nordrein Westfalen en de Nederlandse politie, waaruit bleek dat (a) de Duitsers alleen aangiftes accepteerden als ze er ook wat mee konden en (b) wij nog veel te leren hadden. Verder een verhaal van Welten over de situatie in Amsterdam, ook in het NRC, waar je als burger niet echt vrolijk van werd. Een kreet van Guusje ter Horst: meer bonnen schrijven betekent meer gezag. Hoe verzin je het!

Ondertussen lijken me nog wat andere vragen relevant: Wat is nu precies de rol van de politie? Is er inderdaad te weinig blauw op straat? Waarom lukt het de regio's maar niet een werkend ICT systeem te implementeren? Etcetera etcetera.

Vaak wordt gesproken over de kloof tussen burger en politiek. Moeten wij de politiek serieus nemen als ze wel communiceren over randzaken en niet over de echte problemen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten